Projekty autentycznie użyteczne i oparte na wartościach przyciągają wybitnych, zaangażowanych ludzi z wielu środowisk.  A to daje synergię różnorodności oraz niezwykły potencjał do rozwoju i prawdziwej zmiany.

Kapituła Honorowa

Kapituła Honorowa Festiwalu Wrażliwego:
 

Ewa Błaszczyk - aktorka filmowa i teatralna, prezes Fundacji Akogo
Ewa Ewart - producentka filmów dokumentalnych i dziennikarz dochodzeniowy BBC
Agnieszka Holland -  reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka filmowa i aktorka.
Sławomir Idziak -
operator, reżyser i scenarzysta filmowy. 
Wojciech Jagielski - reporter wojenny, autor książek reporterskich
Agata Stafiej Bartosik - prezes Fundacji Ashoka Poland
Mariusz Szczygieł - reporter, pisarz, Instytut Reportażu
Małgorzata Szejnert - wybitna reporterka i pisarka
Krzysztof Zanussi - reżyser, scenarzysta filmowy, teatralny i telewizyjny, producent filmowy, publicysta, pedagog oraz filozof

Członkowie Kapituły wspierają ideę Festiwalu i jego wartości merytoryczne. Uczestniczą w tworzeniu programu i w samym festiwalu.

Ocena prac konkursowych należy do specjalnie powoływanego JURY,  w którego skład wchodzą dziennikarze, repotrerzy, filmowcy, znawcy mediów i przedstawiciele wyższych uczelni. Jury może konsultować się z członkami Kapituły Honorowej w kwestii oceny prac i przyznawania nagród festiwalowych.

Ewa Błaszczyk

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego
"Wrażliwość jest dla mnie zmysłem duszy. Wykrywa każdy niuans, każde drgnienie serca. Czasem pomaga, gdy jest się „dla”  kogoś. Przeszkadza, gdy jest się „za bardzo”. Pożyteczna z niej istota, tylko czasem gryzie Wtedy trochę boli, ale wolę ją mieć niż jej nie mieć. Bo to właśnie ona nadaje barwę życiu."

Ewa Błaszczyk - aktorka teatralna i filmowa, pieśniarka, Prezes fundacji „AKOGO?”

Ewa Ewart

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Jak dobrze, że są takie inicjatywy jak Festiwal Twórczości Wrażliwej Społecznie!  Odnoszę wrażenie że dziś wrażliwość to cecha postrzegana jako ułomność charakteru, której należy się wstydzić. Dla wielu to oznaka słabości i życiowej niezaradności. Dla mnie to piękna umiejętność uważności oraz otwartości wobec drugiego człowieka, niezależnie od tego kim jest i co sobą reprezentuje. W naszej nieustannej gonitwie do przodu to wrażliwość pozwala zatrzymać się obok niego i poświęcić mu chwilę. Tak niewiele, a tak dużo może znaczyć."

Ewa Ewart – dziennikarka, reżyserka i producentka filmów dokumentalnych. Absolwentka iberystyki na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 80-ych pracowała, początkowo jako tłumaczka, a potem dziennikarka dla hiszpańskiej agencji prasowej EFE, następnie, między innymi,  jako korespondentka Sekcji Polskiej Radia BBC w Waszyngtonie.

Od 1990 do 1992 r. pracowała w Moskwie dla amerykańskiej stacji telewizyjnej CBS. Przez kolejne dwadzieścia lat była związana z redakcja dokumentu społeczno-politycznego BBC TV. W Polsce współpracuje z TVN24 i TVN24Bis.

Laureatka prestiżowych nagród w dziedzinie dokumentu, w tym trzykrotnie brytyjskiej „Royal Television Society”; dwukrotnie nominowana do amerykańskiej nagrody„Emmy”. Za film „Dzieci Biesłanu” otrzymała amerykańska nagrodę Peabody, uważana powszechnie za telewizyjnego Pulitzera. W październiku 2009 Ewa Ewart otrzymała za nie Nagrodę im. Andrzeja Wojciechowskiego.
Dwukrotna laureatka Wiktora w kategorii Najlepszy Program Telewizyjny („Dokumenty Ewa Ewart”).

Agnieszka Holland

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego
"Wrażliwość to dla mnie empatia. Bo można mieć wrażliwą skórę, odbierać dogłębnie ból i cierpienie jeśli dotyczy nas samych. Można mieć wrażliwość na piękno - doznawać rozkoszy oglądając lub słuchając czegoś pięknego. Ale empatia to coś jeszcze: to uruchomienie takiej wrażliwości poprzez współodczuwanie z innymi, nawet tak bardzo innymi od nas jak zwięrzeta. Więc wrażliwość to empatia, a empatia to wyobraźnia."

Agnieszka Holland - reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka filmowa i aktorka.
Jej filmy telewizyjne i kinowe były wielokrotnie nagradzane na festiwalach międzynarodowych. Trzykrotnie nominowana do Oscara – w 1985 w kategorii najlepszy film obcojęzyczny za Gorzkie żniwa, w 1991 w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany za Europa Europa (za ten film otrzymała również nagrodę Złotego Globu w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny), w 2011 ponownie w kategorii najlepszy film obcojęzyczny za W ciemności.

Sławomir Idziak

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego
"W życiu społecznym oddalamy się od naszej wrażliwości, oddalamy się od naszego dzieciństwa. Bardzo często wielcy artyści są dziecinni, czyli eksploatują tylko to, co jest w ich w podświadomości.

Artysta dojrzały, to ten, który swoją wrażliwość wykorzystuje w sztuce. Wrażliwość, która służy, to wrażliwość, która ma swój cel, swoją publiczność, pomaga, jest tym, czego oczekujemy od wielkich artystów."



Współpracował z polskimi filmowcami takimi jak Krzysztof Kieslowski, Jerzy Kawalerowicz, Andrzej Wajda czy Krzysztof Zanussi. Członek Polskiej Akademii Filmowej.
W 2002 był nominowany do Nagrody Akademii Filmowej za zdjęcia do filmu Helikopter w ogniu . Nagradzany m.in. na festiwalu Cameraimige – w 2004 otrzymał nagrodę specjalną za wybitne osiągnięcia w sztuce operatorskiej, a w 2013 nagrodę za całokształt twórczości. W 2002 wyróżniony nagrodą specjalną na ceremonii rozdania „Orłów”. Nagradzany również na 
Festiwalu Polskich Filmów fabularnych – w 1974 i 1976 za najlepsze zdjęcia (odpowiednio za Tak bardzo zmęczeni i Partitę na instrument drewniany), w 1992 nagrodą prezesa Komitetu ds. Radia i Telewizji za film Enak.
Postanowieniem z 24 kwietnia 2012, za wybitne zasługi dla polskiej i światowej kultury, za osiągnięcia w pracy twórczej i artystycznej, został przez prezydenta Bronisława Komorowskiego odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2014 wyróżniony Złotym Medalem „ Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
 

Wojciech Jagielski

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Ludzie niewrażliwi reporterami nie zostają. Lub nie zostają na długo. Sami rezygnują z tego zawodu bo niewygodnie będzie im się w tym zawodzie poruszać. Reportaż jest najbardziej subiektywnym gatunkiem w dziennikarstwie, który na to pozwala.
Gdyby zebrać 10 reporterów i wysłać ich w jedno miejsce do jednego bohatera, żeby opowiedzieli o tym samym, to każdy z nich mógłby napisać inaczej, bo każdy z nich ma inną wrażliwość, temperament. Jeden jest bardziej ckliwy, inny surowy, ktoś histeryczny, ktoś bardzo spokojny. Wrażliwość jest po prostu częścią reporterskiego warsztatu. Dlatego też reportaż cieszy się takim powodzeniem. Bo jest bardzo osobistym gatunkiem – tylko z czymś takim można się związać lub wręcz przeciwnie. Nie jest neutralny jak depesza, bo ma ludzkie emocje."


Wojciech Jagielski  – polski dziennikarz, reportażysta i pisarz, długoletni publicysta Gazety Wyborczej. Współpracował z Polską Agencją Prasową ATygodnikiem Powszechnym, BBC i Le Monde. Jest autorem książek dotyczących Afganistanu, Czeczenii i Kaukazu, Ugandy i RPA i Indii. Zajmuje się problematyką Afryki Azji Środkowej, Kaukazu i Zakaukazia, był obserwatorem konfliktów zbrojnych w Afganistanie, Tadżykisanie, Czeczenii i Gruzji.

Mariusz Szczygieł

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego, uczestnik panelu dyskusyjnego o wrażliwości reporterów.

Mariusz Szczygieł - reporter, dziennikarz prasowy, dawniej także telewizyjny i radiowy. Laureat European Book Prize, francuskiej nagrody Prix AMPHI we Francji, czeskiej Gratias Agit, radiowego Melchiora  („za inspirację dla reporterów Polskiego Radia”), Nagrody Nike Czytelników, Nagrody im. Beaty Pawlak, finalista Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus i Nagrody Literackiej Nike.
Współzałożyciel Instytut Reportażu i księgarni Wrzenie Świata.

Małgorzata Szejnert

Członkini Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Wrażliwość to instynkt samozachowawczy.
Chyba jednak zabrakło go ludziom, skoro boimy się dzisiaj o Ziemię, jako nasz dom."


Małgorzata Szejnert - Dziennikarka i pisarka, współzałożycielka „Gazety Wyborczej" i przez prawie piętnaście lat szefowa działu reportażu w tym dzienniku, opiekunka i mentorka najwybitniejszych polskich reporterów młodego pokolenia - Mariusza Szczygła, Wojciecha Tochmana, Jacka Hugo-Badera.
Odznaczona min. Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi w budowaniu niezależnej prasy w Polsce, za pielęgnowanie wartości, jakie legły u podstaw polskich przemian demokratycznych, za wkład w rozwój nowoczesnej publicystyki i przestrzeganie wysokich standardów w pracy dziennikarskiej, redakcyjnej i menadżerskiej”.

 

Krzysztof Zanussi

Członek Kapituły Honorowej Festiwalu Wrażliwego

"Festiwal w swej nazwie ma zaskakujący przymiotnik określający szczególną wartość. Festiwal ma być "wrażliwy". Żeby przybliżyć sens tego słowa sięgnijmy do jego przeciwieństwa - "niewrażliwy", "gruboskórny", "tępy". W codziennej walce o byt wrażliwcy są zwykle przegrani, ale to dzięki nim świat staje się piękniejszy i lepszy. Mam nadzieję, że "Festiwal Wrażliwy" przyczyni się do tego, by głośniej brzmiał głos wrażliwych."

KRZYSZTOF ZANUSSI - reżyser, producent, scenarzysta. Studiował fizykę na Uniwersytecie Warszawskim (1955-59) i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim (1959-62). Autor znanych na całym świecie filmów: „Struktura kryształu” (1968), „Iluminacja” (1973), „Barwy ochronne” (1976), „Constans” (1980), „Rok spokojnego słońca” (1984), „Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest” (1988), „Cwał” (1996), „Persona non grata” (2004), „Rewizyta” (2009), „Obce ciało” (2014); nagrodzony na wielu międzynarodowych festiwalach m.in. w Cannes, Wenecji, Locarno, Moskwie, Chicago, Montrealu, Berlinie, Tokio. Krzysztof Zanussi reżyseruje także spektakle teatralne, wystawiane na całym świecie oraz jest autorem kilku książek.
Członek Zarządu Europejskiej Akademii Filmowej, doktor Honoris Causa wielu renomowanych uczelni, prowadzi wykłady dla studentów w wielu krajach.
Od 1979 roku pełni funkcję dyrektora Studia Filmowego TOR. Producent filmów m.in. Krzysztofa Kieślowskiego, Agnieszki Holland i wielu innych.

Ten serwis wykorzystuje pliki Cookie - więcej informacji X